Malaysian Time

Blog Design by Bling on the Blog

Thursday, November 5, 2009

JKJR Mahu Kuatkuasa MS 1164 Untuk Bendung Jualan Alat Gangti Tiruan

JKJR Mahu Kuatkuasa MS 1164 Untuk Bendung Jualan Alat Gangti Tiruan

KUALA LUMPUR, 5 Nov (Bernama) -- Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) mahu mewajibkan penguatkuasaan sistem piawaian MS 1164 bagi membendung penjualan alat ganti kenderaan tiruan terutama alat brek kepada pengguna jalan raya.

Ketua Pengarah JKJR Datuk Suret Singh berkata peraturan itu dijangka dikuatkuasa mulai 1 Julai tahun depan.

Beliau berkata langkah itu penting memandangkan terdapat peningkatan kes penjualan alat ganti brek tiruan yang menyebabkan pengguna tertipu serta membahayakan mereka.

"Sebelum ini MS 1164 yang diperkenalkan Sirim Berhad hanya dijadikan garis panduan secara standard dan sukarela untuk syarikat pengeluar," katanya kepada pemberita selepas kempen Advokasi JKJR untuk penunggang motosikal dan pemandu kereta di Sentul Raya, Jalan Sentul di sini.

Suret berkata pihaknya akan mendapat kerjasama polis, syarikat berkaitan kerajaan (GLC), persatuan motosikal dan Persatuan Automatif Malaysia (MAA) bagi menguatkuasakan peraturan itu.

Beliau berkata penunggang motosikal dan pemilik kereta yang ingin menukar atau menggantikan sistem brek kenderaan hendaklah berbuat demikian melalui pengedar yang sah untuk mengelak daripada ditipu.

"Banyak penunggang motosikal serta pemandu kenderaan mendapatkan alat gantian brek tiruan termasuk 'brakepad' dengan harga yang murah dan ini membimbangkan kerana alat ganti tiruan tidak berkualiti dan boleh menyebabkan kemalangan," katanya.

Suret berkata pengedar diberi tempoh tujuh bulan untuk tidak menjual alat ganti brek tiruan dan jika mereka masih menjualnya selepas tempoh itu, barangan tiruan berkenaan akan dirampas.



-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment