Malaysian Time

Blog Design by Bling on the Blog

Friday, January 8, 2010

Motor lama

Motor lama


Perkahwinan di antara lelaki berusia 80 tahun dengan pasangannya berusia 20 tahun menjadi bualan ramai di kampong halamannya

Selepas berkahwin lebih setahun, isteri lelaki itu telah cukup bulan untuk melahirkan anak pertama. Beliau telah menghantar isterinya ke hospital untuk bersalin.

Jururawat yang menguruskan kelahiran anaknya itu mengucapkan tahniah kepada lelaki berumur itu seraya berkata,

“Ini betul-betul menakjubkan. Bagaimana awak melakukannya pada usia sebegini.”

Lelaki tuan itu tersenyum simpul sambil berkata, ‘Awak patut menyimpan enjin motor lama yang masih berfungsi.”

Tahun berikutnya pasangan itu kembali semula ke hospital untuk melahirkan anak mereka yang ke dua.

Jururawat yang sama menguruskan kelahiran anak mereka dan lagi mengucapkan tahniah di atas kelahiran anak ke dua mereka kepada lelaki tua itu.

Jururawat itu berkata, “Tuan, awak memang hebat! Macam mana Tuan boleh menguruskan isteri muda Tuan dengan usia Tuan yang sebegini?”

Lelaki tua itu berdehem dan berkata, “Awak patut menyimpan dan membiarkan enjin motor lama terus berfungsi.”

Tahun berikutnya, pasangan itu kembali semula ke hospital untuk kelahiran anak mereka yang ke tiga. Jururawat yang sama juga menguruskan kelahiran anak mereka itu. Selepas isterinya melahirkan anak, sekali lagi jururawat itu menghampiri lelaki tua itu,sambil tersenyum dan berkata, “Tahniah, memang hebat.Kali ini Tuan memang luarbiasa sekali. Bagaimana Tuan melakukannya?”

Lelaki tuan itu membalas, “Seperti yang saya katakan dulu,awak patut menyimpan dan membiarkan motor lama terus berfungsi.”

Jururawat itu terus tersenyum dengan jawapan itu, sambil menepuk belakang lelaki itu dan berkata, “Sudah tiba masanya awak menukar minyak enjin motor awak. Anak yang ini hitam!”

No comments:

Post a Comment